vyšlo aj v EKO
BRATISLAVA 26. februára (SITA) - Cieľom návrhu železničnej reformy, ktorý v stredu schválil Európsky parlament (EP), je skvalitniť služby osobnej železničnej dopravy posilnením konkurencie. Vnútroštátne orgány by zákazky na služby železničnej dopravy, ktoré aktuálne poskytuje jediný operátor, mali udeľovať prostredníctvom verejného obstarávania alebo zdôvodniť, prečo tak neurobia. Noví a malí dopravcovia by mali získať lepší prístup k železničnej infraštruktúre, zjednodušiť by sa malo aj schvaľovanie koľajových vozidiel, informoval Európsky parlament.
"Za účelom zvýšenia kvality poskytovaných služieb a dosiahnutia konkrétnych zlepšení pre cestujúcich by zákazky na služby v železničnej doprave mali byť v budúcnosti postavené na kritériách kvality a efektívnosti," vyplýva zo schválených pravidiel o udeľovaní verejných zákaziek v sektore osobnej železničnej dopravy. Vnútroštátne orgány by mohli udeľovať zákazky na verejné služby železničnej dopravy cez výberové konania alebo priamym zadaním preferovanému dopravcovi. Legislatíva Európskej únie by však stanovila maximálnu dĺžku trvania zmlúv s operátormi a v prípade priameho pridelenia zákazky by od zodpovedných orgánov vyžadovala zdôvodnenie na základe kritérií efektívnosti, ako presnosť a frekvencia služieb, efektívnosť nákladov, spokojnosť zákazníkov.
Navrhované pravidlá by mali novým operátorom vytvoriť priestor na poskytovanie dopravných služieb a zabezpečiť všetkým dopravcom rovnaký prístup k železničnej infraštruktúre. Na služby vo verejnom záujme sa však budú vzťahovať isté záruky. Obmedzenie rozsahu verejných zákaziek, a to určením ich minimálneho počtu pre daný členský štát v závislosti od objemu osobnej železničnej dopravy na jeho území, by viedlo k ich sprístupneniu pre malých a nových dopravcov. "Spravodlivý prístup k železničnej infraštruktúre pre všetkých operátorov by mal byť dosiahnutý posilnením právomocí regulačných orgánov a zlepšením spolupráce správcov železničnej infraštruktúry," uvádza sa v schválenom texte.
Europoslanci tiež podporili harmonizáciu bezpečnostných osvedčení a zníženie časovej a finančnej náročnosti schvaľovacích postupov pre koľajové vozidlá. Stredajšie hlasovanie predstavuje pozíciu Európskeho parlamentu v prvom čítaní k šiestim legislatívnym návrhom tzv. štvrtého železničného balíka. Rada (ministri členských štátov) sa následne musí dohodnúť na vlastnej pozícii k navrhovanej legislatíve. Nasledovať budú rokovania oboch inštitúcií na konečnom znení legislatívnych textov.
dn;be