BRATISLAVA 11. marca (SITA) - Ak sa výrazne nezvýšia výdavky na vzdelávanie na Slovensku, budú potrebné vážne systémové zmeny, napríklad aj príprava na spoplatnenie denného štúdia na verejných vysokých školách. Na spoločnom seminári Zastúpenia Európskej komisie v SR a Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy INEKO to uviedol exminister školstva Eugen Jurzyca. Podľa Jurzycu je potrebné presnejšie meranie pridanej hodnoty a efektívnosti v školstve. Umožnilo by lepšie identifikovať najlepšie a najhoršie základné školy a na tomto základe podporiť projekty šírenia najlepších praktík, hovorí exminister školstva, ktorý momentálne pracuje v INEKO.
Vo štvrtok 6. marca sa v Bratislave uskutočnil spoločný seminár Zastúpenia Európskej komisie v SR a Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy INEKO s názvom Ako zvýšiť kvalitu a efektívnosť vo vzdelávaní. „Vzdelávanie má zásadný vplyv na výkonnosť hospodárstva, zamestnanosť a konkurencieschopnosť EÚ. A práve v hospodárskej oblasti EÚ aj vzhľadom na príčiny finančnej a dlhovej krízy posilňuje svoju koordináciu. Je to jedna z oblastí, v ktorej EK vidí na Slovensku problémy," povedal vedúci Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Dušan Chrenek. Problémy sa podľa neho týkajú najmä efektivity škôl, kvality vzdelávania, prepojenia vzdelávania a pracovného trhu, ale aj nižšej atraktívnosti učiteľského povolania.
V diskusii o tom, ako zvýšiť kvalitu slovenského vzdelávania bývalý minister školstva Jurzyca upozornil i na to, že by slovenské školstvo nemalo znižovať objem vyučovania cudzích jazykov, malo by umožniť nákup učebníc priamo školami a financovanie cez normatív na žiaka by sa mal doplniť informáciami o výsledkoch vzdelávania, nie nahradiť oba parametre normatívom na triedu. O zmene financovania v školstve už dlhšie hovorí súčasný minister školstva Dušan Čaplovič. Pri nových pravidlách by sa malo prejsť od prideľovania peňazí na žiaka na financovanie na triedu, pričom by sa mali zohľadňovať aj konkrétne kritériá školy. Aké, zatiaľ rezort školstva neprezradil.
Štátny tajomník ministerstva školstva Štefan Chudoba počas seminára poukázal na to, že ročne študuje na našich vysokých školách 220 000 študentov, z čoho 72 600 študuje profesiu nepotrebnú pre rozvoj hospodárstva. Štúdium jedného študenta pritom stojí ročne približne 2000 eur. Podľa neho je potrebné zvýhodnenie štúdia technických smerov, podpora duálneho vzdelávania, a orientácia na zvýšenie zamestnanosti mladých ľudí. Potrebná je tiež podpora zamestnávateľov ochotných vstúpiť do procesu odborného vzdelávania formou daňových stimulov, dodal Chudoba.
Martin Haluš z Inštitútu finančnej politiky zas upozornil na zhoršujúce sa výsledky slovenského školstva aj na jeho slabé financovanie. Odporučil zvyšovanie platov učiteľov najmä podľa zásluh, objektívne testovanie, meranie pridanej hodnoty a zverejňovanie takýchto údajov. Navrhuje tiež rozširovanie kapacity materských škôl, podporu duálneho vzdelávania či zverejňovanie zamestnanosti absolventov v odbore.
dh;pu