BRATISLAVA 7. mája (SITA) - Pre žiakov slovenských škôl pripravia aj elektronické testové úlohy o Európskej únii (EÚ) a o spoločnej mene euro. Budú súčasťou elektronickej databázy úloh z rôznych predmetov, ktorú pre školy pripravujú. Úlohy o EÚ a spoločnej mene tvoria v rámci predmetu občianska náuka. Testy vzniknú v rámci národného projektu Zvyšovanie kvality vzdelávania na základných a stredných školách s využitím elektronického testovania, ktorý realizuje Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania (NÚCEM).
V národnom projekte vyškolili na tvorbu úloh z občianskej náuky doteraz 21 učiteľov z rôznych regiónov Slovenska. "Z ich pedagogickej praxe vyplýva, že téma EÚ žiakov zaujíma, je však rozsiahla a náročná. Žiaci základných škôl vnímajú úniu skôr cez symboliku (vlajka EÚ) a cestovanie do iných členským krajín Európy, keď majú možnosť porovnávať situáciu doma a v zahraničí," informuje pracovníčka publicity národného projektu Monika Voleková. Starší žiaci majú viac vedomostí z dejepisu a občianskej náuky, reagujú napríklad na debatu o rozšírení EÚ o Turecko, chcú poznať legislatívny proces v EÚ, dodáva. Najmä maturanti, ktorí sú budúcimi prvovoličmi, sa pýtajú na politické zloženie Európskeho parlamentu.
V roku 2009 sa uskutočnil Medzinárodný výskum občianstva a občianskeho vzdelávania, výsledky zverejnili v roku 2012. Žiaci z Európy dostali test o EÚ a Európe a dotazník o postojoch a vzťahoch žiakov k občianskemu životu v EÚ a Európe. Ako sa uvádza vo výsledkoch medzinárodného výskumu, v ktorom testovali 14-ročných žiakov, slovenskí žiaci boli pri vyplňovaní vedomostného testu o EÚ a o Európe úspešní a prevýšili medzinárodný priemer. Podľa výsledkov výskumu žiaci vyjadrili veľmi ústretové postoje k EÚ, prejavili záujem o dianie v nej a ocenili jej prínos pre rozvoj spoločnosti na Slovensku. Pri odpovediach o mieste zasadnutia Európskeho parlamentu a voľbe jeho členov, financovaní EÚ a jej ďalšieho rozširovania sa žiaci zo Slovenska umiestnili na špičke rebríčka krajín s 88,3 percentnou úspešnosťou. "Napríklad, na otázku, kto volí poslancov do Európskeho parlamentu, odpovedalo správne 67,6 % slovenských žiakov, pričom iba 24,7% českých žiakov vedelo správnu odpoveď a podobné výsledky ako v ČR dosiahli aj žiaci z ostatných členských krajín EÚ a Švajčiarska," dodáva
Slovenská republika vstúpila do EÚ v roku 2004 a v čase testovania sa jej súčasťou cítilo 80,5 % žiakov. Hrdých na členstvo Slovenska v EÚ bolo až 91,9 % percenta žiakov. Pozitívny postoj mali k spoločnej mene euro. Žiaci súhlasili s výrokmi, že euro prináša krajinám viac výhod ako nevýhod (88,1%), a že môže zaistiť krajinám väčšiu ekonomickú silu (86,5%).
mt;dh