Vyšlo aj v ZAH
BRUSEL 17. septembra (SITA) - Na 13. ročníku Európskeho týždňa mobility, každoročnej európskej kampane venovanej presúvaniu sa v rámci mesta trvalo udržateľným spôsobom, sa očakáva účasť viac ako 2 000 menších i väčších európskych miest v 43 krajinách. Cieľom tohto ročníka, ktorého mottom je „Naše ulice, naša voľba“, je povzbudiť občanov, aby sa „domáhali“ vrátenia mestských priestorov, ktoré by im umožňovali vytvoriť si mesto, v akom chcú žiť. Podpredseda komisie Siim Kallas zodpovedný za dopravu uviedol: „Osobné vozidlá príliš dlho určovali podobu plánovania miest. V súčasnosti však naše hospodárstvo v dôsledku dopravného preťaženia každoročne prichádza o 100 miliárd eur, nehovoriac o účinkoch na ľudí a zdravie. Preto som veľmi rád, že tohtoročný Európsky týždeň mobility sa stretol s takým pozitívnym ohlasom.
História Európskeho týždňa mobility sa začala v roku 1998 vo Francúzsku dňom, ktorý sa niesol pod heslom „V meste bez auta!“. Úspech tejto francúzskej iniciatívy viedol v roku 2002 k zavedeniu Európskeho týždňa mobility. Odvtedy vplyv iniciatívy rastie v Európe i na celom svete. Európska komisia podporuje Európsky týždeň mobility sumou približne 300 000 eur za rok, venovanou najmä na celoeurópsku koordináciu a cenu týždňa mobility. Mestá, ktoré sa zúčastňujú, si musia nájsť vlastný spôsob financovania; spolupracujú pritom s verejnými orgánmi, mimovládnymi organizáciami a ďalšími partnermi.
hd;ep