EKONOMIKA: Projekty v doprave a energetike môže podporiť program CEF

11. 12. 2014 | Kategória: Nezaradené

vyšlo aj v EKO

BRATISLAVA 11. decembra (SITA) - Slovensko sa môže uchádzať o peniaze Európskej únie na dopravné a energetické projekty z nového programu CEF (Nástroj na prepájanie Európy). Ten by mal na rozvoj infraštruktúry transeurópskej siete TEN-T v nasledujúcich troch rokoch poskytnúť členským štátom spolu takmer 30 mld. eur. Európska komisia (EK) medzi svojimi investičnými plánmi považuje túto oblasť za prioritnú.
"Očakáva sa, že pre oblasť dopravy sa pripravia výzvy vo výške 12 mld. eur. Z tohto balíka by Slovenská republika mala vyčerpať 743 mil. eur," informoval vo štvrtok podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič, zodpovedný za energetickú úniu. Tieto prostriedky by mali ísť najmä na modernizáciu železničnej infraštruktúry, napríklad na tratiach Púchov - Považská Teplá a medzi Žilinou a Košicami, na stavbu diaľnice D3 Svrčinovec - Skalité, výstavbu nového mosta cez Dunaj medzi Komárnom a Komáromom. "Tieto projekty sa z pohľadu Európskej komisie zdajú ako veľmi významné a mohli by získať podporu. Treba však predložiť dobré projekty, aby mali šancu na úspech pri výberovom procese," uviedol Šefčovič.
Plynovodné prepojenie medzi Slovenskom a Maďarskom je podľa podpredsedu EK vďaka európskej spolupráci v štádiu technického overovania a využívať by sa malo začiatkom budúceho roku. Z programu CEF pôjde na technické štúdie plynovodného prepojenia SR a Poľska 4,6 mil. eur a ďalšie peniaze by mohli ísť aj na prepojenie elektrických sústav s Maďarskom. "Cieľom týchto projektov je, aby Európska únia mala väčšiu prepojenosť, aby sme postupne odstraňovali administratívne, ale aj technické bariéry. Aby sme k voľnému pohybu osôb, tovarov a kapitálu vedeli dodať aj voľný pohyb energií," priblížil Šefčovič. To je podľa neho jeden z kľúčových princípov, na ktorom by mala byť založená nová energetická únia. "Je to projekt, za ktorý zodpovedám, čo určite bude veľmi veľká výzva," dodal. Investície len do energetiky si podľa neho ročne vyžiadajú 200 mld. eur.
Nad rámec programu CEF by podľa Šefčoviča mohli byť financované napríklad aj výstavba diaľničného obchvatu Bratislavy na D4, rozšírenie D1, dobudovanie D3, modernizácia prístavov v Bratislave a Komárne, alebo postupná obnova prostriedkov verejnej dopravy. "Teraz pôjde o to, ako ich pripraviť a dostať do fázy, že budú rýchlo realizovateľné a zaujímavé aj pre súkromných investorov, aby sa v systéme verejno-súkromného partnerstva mohli prefinancovať a začať postupne realizovať," uzavrel Šefčovič.


me;be