Vyšlo aj v EKO
BRATISLAVA 30. decembra (SITA) - Na projekty v Operačnom programe Doprava 2007 - 2013 (OPD) sa k 30. novembru z peňazí Európskej únie vyčerpalo 1,858 mld. eur. Znamená to 58,81 % zo záväzku v objeme 3,16 mld. eur. Spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu k uvedenému termínu predstavovalo 393,07 mil. eur, čo je 63,12 % zo záväzku 622,46 mil. eur. V porovnaní s koncom októbra čerpanie finančných prostriedkov EÚ vzrástlo o 102 mil. eur, resp. o 3,25 percentuálneho bodu. Domáce spolufinancovanie sa medzimesačne zvýšilo o 17,86 mil. eur, alebo o 2,84 percentuálneho bodu.
Ako vyplýva z informácií o čerpaní eurofondov, z Kohézneho fondu bolo v OPD použitých z európskych zdrojov ku koncu novembra 1,368 mld. eur a na spolufinancovanie 241,02 mil. eur. Cez Európsky fond regionálneho rozvoja sa vyčerpalo z peňazí EÚ 489,96 mil. eur a na spolufinancovanie 152,05 mil. eur.
Nezrovnalosti a vratky v OPD pri zdrojoch EÚ koncom novembra dosiahli 130,72 mil. eur (7,03 % z objemu čerpania) a pri domácom spolufinancovaní 30,36 mil. eur (7,72 %). Na celkovej sume nezrovnalostí a vratiek sa v najvyššej miere podieľa korekcia za skrátenie lehôt na predloženie súťažných podkladov, ktorú udelila Európska komisia pre takmer všetky operačné programy. Financie z nezrovnalostí a vratiek sa vracajú späť do alokácie operačného programu. Ministerstvo dopravy priebežne nahrádza neoprávnené výdavky evidované v nezrovnalostiach novými projektmi, ktoré sú pripravené v zásobníku projektov, aby bola vyčerpaná celá schválená alokácia programu.
Zazmluvnenie zdrojov EÚ v OPD presiahlo 110 % oproti alokácii. Dôvodom nadkontrahácie je podľa rezortu dopravy snaha o úplné pokrytie schválenej sumy. Počas implementácie projektov sa môže zmeniť predpokladaná výška nenávratného finančného príspevku, napríklad pre nižšie vysúťažené ceny, prípadne pre korekcie a vratky.
V prioritnej osi 1 Železničná infraštruktúra (modernizácia tratí a staníc) bolo ku koncu novembra zo zdrojov EÚ použitých 646,49 mil. eur a zo štátneho rozpočtu 114,09 mil. eur (miera čerpania v oboch prípadoch po 74,36 %). V prioritnej osi 2 Cestná infraštruktúra (výstavba diaľnic) sa vyčerpalo z európskych peňazí 614,29 mil. eur a z domácich zdrojov 108,4 mil. eur (po 60,28 %). V prioritnej osi 5 Cestná infraštruktúra (výstavba rýchlostných ciest a modernizácia ciest I. triedy) sa z rozpočtu EÚ minulo 379,05 mil. eur a štát prispel sumou 66,89 mil. eur (po 54,62 %).
V prioritnej osi 6 Železničná verejná osobná doprava (nákup nových vlakov) sa zo zdrojov EÚ aj štátneho rozpočtu použilo po 79,64 mil. eur (zhodne 89,98 %). V prioritnej osi 4 Infraštruktúra integrovaných dopravných systémov bolo z peňazí EÚ použitých 99,97 mil. eur (23,52 %) a na spolufinancovanie 17,18 mil. eur (25,57 %). V prioritnej osi 7 Technická pomoc sa z európskych zdrojov využilo 31,27 mil. eur a z domácich peňazí 5,52 mil. eur (po 65 %). V prioritnej osi 3 Infraštruktúra intermodálnej prepravy dosiahlo čerpanie z rozpočtu EÚ 7,66 mil. eur a spolufinancovanie 1,35 mil. eur (úroveň čerpania po 48,07 %).
qq;be