DOPRAVA: Krajiny V4 sú dobre pripravené na čerpanie európskych peňazí

26. 03. 2015 | Kategória: Nezaradené

Vyšlo aj v EKO

ŽILINA 26. marca (SITA) - Krajiny Visegrádskej štvorky (V4) a Rakúsko sú veľmi dobre pripravené na čerpanie európskych peňazí najmä v súvislosti s ich využitím na skvalitnenie infraštruktúry. Pri podpise Memoranda o dopravnom prepojení V4 a Rakúska a podpise vyhlásenia medzi Slovenskom a Rakúskom o dopravnom spojení medzi Bratislavou a Viedňou sa na tom zhodli podpredseda Európskej komisie Maroš Šefčovič a eurokomisárka pre dopravu Violeta Bulc. "Budúca finančná perspektíva prinesie hlavne pre krajiny V4 viac prostriedkov, ktoré budú môcť byť využité na skvalitnenie infraštruktúry. A takým poučením z minulosti je to, že sa treba pripraviť hneď od začiatku na to, aby to čerpanie bolo plynulé a aby sme mali pripravené projekty, ktoré sa môžu rýchlo realizovať,“ povedal Šefčovič.
Podľa eurokomisárky pre dopravu Violety Bulc V4 je veľmi dôležitá pre jeden z primárnych cieľov Európskej únie, a to pre vytvorenie jednotnej európskej dopravnej oblasti, ktorá je zas dôležitá pre vytvorenie skutočne jednotného európskeho trhu. "Päť z deviatich dopravných koridorov Európy prechádza cez krajiny V4. Tento región si uvedomuje, aké dôležité sú dané koridory. Všetci musíme pracovať ako jeden tím a spolupracovať, aby profitovali nie len členské štáty, ale Európa ako celok. Visegrádska skupina má veľmi dôležitú úlohu najmä v cezhraničnom prepájaní a odstraňovaní úzkych miest v infraštruktúre. V prvom rade chceme mať lepšie prepojenie Európy, chceme spojiť Európu, aby sme mohli začať vytvárať skutočne jednotný európsky trh, pretože ten stojí a padá s dobrou dopravou,“ povedala Violeta Bulc.
Do financovania infraštruktúry bude podľa Šefčoviča potrebné zapojiť aj súkromný sektor. "Junckerov investičný plán je nový inovatívny spôsob financovania, kde sa budeme spoliehať na zapojenie sa súkromného sektoru a finančných trhov do financovania infraštruktúry. A z tohto dôvodu je potrebné pristúpiť aj k príprave projektov novým spôsobom tak, aby boli zaujímavé aj pre súkromný sektor. Aby sme mohli vlastne využiť ten finančný potenciál, ktorý je v bankách, v penzijných fondoch a finančných trhoch na to, aby sme mohli lepším a rýchlejším spôsobom financovať infraštruktúru v krajinách Visegrádskej štvorky,“ priblížil na tlačovej konferencii v Žiline výsledky z rokovania zástupcov Visegrádskej štvorky a Rakúska, ktoré sa symbolicky konalo v mimoriadnom vlaku na trase z Bratislavy do Žiliny.
Eurokomisárka pre dopravu zdôraznila, že je potrebné zamerať sa na presun nákladnej dopravy na železnice. "Za posledné dve desaťročia sa do železníc priveľmi neinvestovalo a dôsledky sú zjavné. Ale železnice sú základným prvkom pre zníženie emisií oxidu uhličitého, pre zvýšenie životnej úrovne spoločnosti a tiež je to najväčšia príležitosť pre odstránenie nákladnej dopravy z ciest. Zároveň si uvedomujeme, že máme obrovský rast aj v námornej doprave, takže potrebujeme prepojiť prístavy s cieľovými miestami, kam táto doprava smeruje. Máme veľké nádeje v systém koridorov a ukazuje sa, že je to veľmi správny smer,“ uviedla Violeta Bulc.
Podľa ministra dopravy Jána Počiatka Slovensko plne podporuje novú európsku politiku, ktorá má pomôcť vytvoriť silnú európsku dopravnú sieť prepájajúcu všetky členské štáty so susediacimi krajinami a zvyškom sveta. "Nie je to síce zmluvný záväzok, ale je to určite formálny záväzok, ktorý jasne deklaruje, že sme pripravení aktívne spolupracovať a máme pochopenie v tom, akým spôsobom postupovať ďalej,“ uviedol v súvislosti s podpísaným memorandom Počiatek.
Podľa hovorcu ministerstva dopravy Martina Kóňu zástupcovia V4 a Rakúska v štvrtok hovorili aj o konkrétnych projektoch - cestnom moste medzi Komárnom a Komáromom či lepšom spojení Bratislavy s Viedňou. "Päť projektov z rôznych druhov dopravy sme už predložili na schválenie Európskej komisii. Medzi najhlavnejšie patria diaľnica D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec a cestný most Komárno - Komárom. Projekty by mali byť schválené zo strany Európskej komisie tento rok. Výsledkom stretnutia je aj podpis na modernizáciu cezhraničného železničného úseku s Rakúskom medzi Devínskou Novou Vsou a Marchegg. Prostredníctvom spoločne odsúhlasených opatrení by sa zároveň malo zlepšiť cestné a koľajové spojenie medzi Bratislavou a Viedňou,“ uviedol Kóňa.


qq;rz