vyšlo aj v EKO
BRATISLAVA 27. októbra (SITA) - Manipulácie výsledkov emisných testov by sa mali dôkladne vyšetriť a osoby zodpovedné za podvody by mali čeliť náležitým sankciám. Vyplýva to z uznesenia, ktoré v utorok schválil Európsky parlament. Poslanci žiadajú posilnenie systému testovania emisií v EÚ s cieľom zabezpečiť rešpektovanie emisných limitov a rýchle odhalenie vozidiel, ktoré tieto limity prekračujú. Zvážiť by sa podľa nich mala aj možnosť zriadiť dozorný orgán na úrovni EÚ.
Európsky parlament odsúdil akékoľvek podvody ktoréhokoľvek výrobcu automobilov a zavádzanie miliónov spotrebiteľov. Aktuálny emisný škandál ohrozuje podľa poslancov celý automobilový priemysel, ktorý je jedným z kľúčových faktorov rastu a inovácií a prispieva k zamestnanosti v mnohých členských štátoch. Európsky parlament privítal vyšetrovania manipulácií s emisnými testami, ktoré sa uskutočňujú vo viacerých členských štátoch, ako aj za hranicami EÚ, a podporil výzvu Európskej komisie, aby vnútroštátne orgány dohľadu vykonali rozsiahle kontroly rôznych značiek a modelov vozidiel. "V prípade nájdenia takzvaných rušiacich zariadení by orgány členských štátov mali prijať všetky potrebné opatrenia na nápravu situácie a uplatniť náležité sankcie," uvádza sa v uznesení.
Poslanci tiež zdôraznili, že zamestnanci by nemali byť v konečnom dôsledku tí, ktorí doplatia na manipulácie v meraniach emisií. Automobilky by podľa pléna mali pred akýmkoľvek prepúšťaním zamestnancov najprv využiť vlastné finančné zdroje a uprednostniť zadržanie zisku pred vyplácaním dividend s cieľom uhradiť čo najväčší podiel nákladov, ktoré vznikajú pre porušenia právnych predpisov.
Parlament požiadal Európsku komisiu, aby bezodkladne prijala a zaviedla do praxe nový cyklus emisných skúšok založený na meraniach emisií pri skutočných jazdných podmienkach. Európska komisia a orgány všetkých členských štátov by podľa poslancov mali mať právo požadovať stiahnutie vozidiel z trhu alebo zastavenie ich uvádzania na trh, ak majú dôkazy o nedodržaní limitných emisných hodnôt EÚ. V súčasnosti platný systém umožňuje zrušiť alebo pozastaviť predaj vozidiel iba členskému štátu, ktorý vozidlo typovo schválil.
dn;ti