Vyšlo aj v EKO
BRATISLAVA 19. januára (SITA) - Operačný program Doprava (OPD) 2007 - 2013 vyčerpal z peňazí Európskej únie k 31. decembru minulého roka 3,098 mld. eur, čo je 98,03 % zo záväzku 3,16 mld. eur. Oproti koncu novembra využívanie európskych zdrojov v tomto programe vzrástlo o 160,34 mil. eur a miera sa zvýšila o 5,08 percentuálneho bodu. V minulom roku sa tak minulo 1,146 mld. eur a úroveň vzrástla oproti koncu roka 2014 o 36,27 percentuálneho bodu. Vyplýva to z údajov o čerpaní eurofondov v štrnástich operačných programoch obdobia 2007 - 2013 ku koncu roka 2015. Ministerstvo dopravy očakáva dočerpanie všetkých peňazí v januári, kedy sa ešte zúčtujú zálohy a predfinancovanie.
OPD je podľa miery čerpania eurofondov na prvom mieste. Na projekty ukončené do konca vlaňajška zostáva z peňazí EÚ dočerpať 62,34 mil. eur. Na úrovni prijímateľov bolo potrebné dočerpať zvyšnú alokáciu do konca roka 2015. Finálna úroveň čerpania bude známa až po predložení posledných súhrnných žiadostí o platbu na ministerstvo financií, ako certifikačný orgán, najneskôr do konca apríla 2016. Oprávnené výdavky treba následne spracovať a deklarovať a spolu s potrebnou dokumentáciou predložiť Európskej komisii najneskôr do konca marca 2017.
Domáce spolufinancovanie projektov v OPD dosiahlo v závere vlaňajška 606,05 mil. eur, teda 97,19 % zo záväzku 623,54 mil. eur. V porovnaní s koncom novembra vzrástlo o 27,89 mil. eur a podiel o 4,47 percentuálneho bodu. Spolufinancovanie v minulom roku predstavovalo 196,77 mil. eur a miera sa zvýšila o 31,47 percentuálneho bodu. Zostatok predstavuje 17,49 mil. eur. Nezrovnalosti a vratky v OPD pri zdrojoch EÚ koncom roka 2015 dosiahli 295,63 mil. eur (9,54 % z objemu čerpania) a pri spolufinancovaní 59,41 mil. eur (9,8 %).
"Diaľnicu D1 medzi Bratislavou a Košicami sme vďaka projektom OPD predĺžili o 60 kilometrov. Cez OPD sa nám podarilo rozhýbať aj stavebne najnáročnejší úsek D1 pri Strečne s najdlhším tunelom Višňové. Rovnako sme rozostavali diaľničné spojenie D3 zo Žiliny smerom na české a poľské hranice," pripomenul minister dopravy Ján Počiatek. "Najväčšie slovenské mestá obnovili vozový park električiek a trolejbusov, zmodernizovali električkové trate, vrátane trate do Petržalky, čo prispeje k skvalitneniu verejnej dopravy v týchto mestách a odľahčeniu miest od automobilovej dopravy," dodal. Plné využitie európskych peňazí by podľa ministra nebolo možné bez spolupráce s predstaviteľmi Európskej komisie v Bruseli, jej technických expertov a zastúpenia na Slovensku.
S využitím najmä eurofondov bolo v OPD ukončených vyše 140 projektov. Z týchto peňazí bolo postavených 130 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, zmodernizovaných 600 km ciest I. triedy a 80 km železničných tratí. Európske zdroje išli aj na nákup 61 nových regionálnych vlakov a modernizáciu desiatok vozňov a rušňov, na 78 nových električiek v Bratislave a Košiciach, 120 nových trolejbusov v Bratislave. Zmodernizované boli električkové trate v Bratislave a Košiciach, postavený Starý most nad Dunajom v hlavnom meste, spolu s električkovou traťou do Petržalky.
qq;be