vyšlo aj v EKO
BRATISLAVA 28. apríla (SITA) - Európsky parlament vo štvrtok schválil tri legislatívne návrhy odstraňujúce technické prekážky, ktorým čelia železniční dopravcovia a výrobcovia koľajových vozidiel v dôsledku odlišných štandardov a postupov v členských štátoch. Dve smernice a nariadenie, na texte ktorých sa poslanci dohodli s ministrami Európskej únie vlani v júni, je súčasťou štvrtého železničného balíka. Nové pravidlá by mali ušetriť čas a náklady v procese technickej a bezpečnostnej certifikácie dopravcov a koľajových vozidiel.
"Schválené predpisy predstavujú prvú časť štvrtého železničného balíka, ktorého konečným cieľom je posilniť efektivitu železničnej dopravy, zlepšiť kvalitu poskytovaných služieb, zvýšiť počet cestujúcich a prilákať odvetviu viac investícií. Únii by tiež mal pomôcť dosiahnuť ciele znižovania emisií v oblasti dopravy," informoval Európsky parlament (EP). Prvá časť legislatívneho balíka, takzvaný technický pilier, je zameraná na zvýšenie interoperability a bezpečnosti železníc EÚ.
Povolenia na uvádzanie železničných koľajových vozidiel na trh EÚ a bezpečnostnú certifikáciu prevádzkovateľov železničnej dopravy bude v budúcnosti zabezpečovať Európska železničná agentúra (ERA), čím sa celý proces urýchli a zjednoduší. V súčasnosti musia výrobcovia a operátori komunikovať so zodpovednými úradmi v každom členskom štáte samostatne.
Agentúre ERA sa budú podávať žiadosti o bezpečnostné osvedčenia pre železničné spoločnosti, ktoré prevádzkujú cezhraničnú železničnú dopravu, ako aj o povolenia pre koľajové vozidlá určené na cezhraničnú dopravu. Pri žiadostiach o certifikáciu prevádzky vnútroštátnej železničnej dopravy a autorizáciu koľajových vozidiel v rámci jedného členského štátu sa operátori a výrobcovia budú môcť rozhodnúť, či sa obrátia na agentúru alebo vnútroštátne orgány. Agentúra zavedie informačný a komunikačný systém, ktorý bude jednotným kontaktným miestom pre všetky žiadosti o bezpečnostnú certifikáciu železničných operátorov a autorizáciu koľajových vozidiel pre výrobcov.
"Agentúra ERA bude mať významnejšiu úlohu aj pri zabezpečovaní jednotného rozvoja systémov riadenia a zabezpečenia, nakoľko bude schopná posúdiť predpokladané technické riešenia pred zverejnením akejkoľvek výzvy na predkladanie ponúk na dodanie traťových zariadení zverejnených európskym systémom riadenia železničnej dopravy (ERTMS)," priblížil EP. Nové predpisy tiež umožňujú ďalšiu harmonizáciu technických štandardov.
Europoslanec Ivan Štefanec (Európska ľudová strana) v tejto súvislsoti povedal, že konkurencia vždy zráža ceny a zvyšuje kvalitu. "V oblasti železničnej dopravy je to obzvlášť markantné. Zjednocovanie rôznych systémov a technických postupov pomôže cezhraničnému obchodu a zlepší plynulosť premávky," uviedol.
Nové pravidlá v oblasti certifikácie a autorizácie budú účinné v priebehu troch rokov po nadobudnutí platnosti schválených právnych predpisov. Členské štáty môžu ich účinnosť na svojom území oddialiť o jeden rok, musia však o tom vopred upovedomiť agentúru ERA a Európsku komisiu a tento krok náležite zdôvodniť.
dn;be