Vyšlo aj v DOM
BRATISLAVA 6. júla (SITA) – Platforma mimovládnych rozvojových organizácií (MVRO) vydala pri príležitosti slovenského predsedníctva v Rade Európskej únie (SK PRES) Manifest – Buďme príkladom. Vyzýva ním kompetentných, aby konali vo viacerých oblastiach. Ako ďalej povedal dnes na tlačovej konferencii v Bratislave Braňo Tichý z organizácie Človek v ohrození, všetko, čo manifest obsahuje, by malo byť súčasťou aj politickej agendy, pretože obsahuje veci, ktoré treba riešiť na globálnej úrovni. Manifest obsahuje desatoro vecí, ktorými mimovládky vyzývajú vládnych predstaviteľov, aby v rámci svojich možností pomohli. „Je výborný čas na to, aby si aj oni v čase slovenského predsedníctva vybrali, či budeme jedna z krajín, ktorá zvládne predsedníctvo so cťou alebo ukážeme aj niečo viac,“ priblížil.
Jednou z oblastí, ktorá sa v manifeste nachádza, je humanitárna pomoc v krízových oblastiach. Podľa mimovládok treba v tomto prípade zlepšiť koordináciu humanitárnej pomoci medzi štátom a mimovládnym sektorom. Platforma sa v dokumente zaoberá aj rozvojovou pomocou. Napríklad otázka klimatických zmien podľa Tichého fatálne ovplyvňuje život v krajinách, kde mimovládky pôsobia. „V manifeste preto vyzývame vládnych predstaviteľov, aby Slovensko do konca roka počas predsedníctva ratifikovalo Parížsku dohodu, ktorou sa štáty vlani dohodli, ako budú znižovať záťaž v súvislosti s klímou. Aj to je jedna z drobností, keby bolo Slovenskou jednou z prvých krajín, ktorá dohodu ratifikuje,“ povedal novinárom. Dôležitá je aj téma migrácie. Treba lepšie nastaviť integračný proces, ako aj viac spolupracovať s mimovládkami na tom, ako s verejnosťou hovoriť o výhodách aj rizikách migrácie tak, „aby sme sa posunuli od emocionálnej spúšte do oblasti faktov, kde máme šancu diskutovať“.
Manifestom mimovládne organizácie otvárajú diskusiu, prezentovať ho budú aj v zahraničí, preto vyšiel okrem slovenčiny aj v anglickom jazyku, keďže primárne súvisí so SK PRES. Naplánované majú predstavitelia organizácií stretnutia v Bruseli s členmi Európskej komisie či s inými partnermi. Výzvy teda nie sú podľa Tichého orientované len na Slovensko, ale na celú Európsku úniu. „Veríme, že tým, že Slovensko vedie predsedníctvo, bude mať šancu výzvy realizovať nielen v prípade Slovenska, ale aj v celej únii,“ dodal.
Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí manifest víta. Podľa Michala Mlynára z rezortu je dôležitým a užitočným príspevkom do dialógu, treba totiž do týchto tém vťahovať verejnosť aj zákonodarcov. Témami humanitárnej pomoci ako aj rozvojovej spolupráce sa treba podľa neho zaoberať oveľa viac, ale aj vysvetľovať verejnosti, aby chápala, o čom takáto pomoc je. „Slovenské predsedníctvo vnímame ako príležitosť, ako v tejto oblasti urobiť viac,“ poznamenal s tým, že treba viac prepájať humanitárnu pomoc s rozvojovou spoluprácou. Slovensko však nemôže podľa jeho slov zaspať na vavrínoch, pretože výziev je veľa a sú čoraz dôležitejšie.
MVRO spúšťa pri príležitosti SK PRES tiež kampaň s názvom Vyber si, ktorou chce osloviť ľudí, aby prevzali zodpovednosť za svoje každodenné konanie. Ako ďalej povedala riaditeľka platformy Mária Sliacka, je to kampaň orientovaná na zodpovedné spotrebiteľské správanie. „Slovensko je historicky po prvýkrát na čele Európskej únie a každý by sa mal nejakým spôsobom na tom podieľať,“ poznamenala.
Slovensko stojí na čele EÚ podľa Sliackej práve v čase, keď sú výzvy vo svete veľmi veľké. To, ako sa správame tu, ovplyvňuje život aj inde vo svete, povedala. „Chceme inšpirovať ľudí, aby videli význam toho, ako má každodenný spôsob života, spôsob dopravy či výber stravy vplyv aj na to, ako žijú ľudia napríklad v Afrike alebo tí, ktorí utekajú z domova,“ vysvetlila riaditeľka MVRO. V kampani teda ide o inšpiráciu ľudí, aby si vyberali správne to, čo robia. Stačí pritom podľa nej začať od seba aj v malom, ide o správne rozhodnutia v maličkostiach. Do kampane sa zapojili známe osobnosti, ako sú napríklad herci Henrieta Mičkovicová či Alexander Bárta, ale aj predsedníčka Ligy za ľudské práva Zuzana Števulová či Petra Ježeková z organizácie Živica. Verejnosť môže vizuály kampane vidieť na stránke platformy, no objaví sa rôznymi spôsobmi aj v médiách.
nr;in