BRATISLAVA 13. marca (SITA) - Spotrebiteľská kultúra na Slovensku je stále nedostatočná. Myslia si to zástupcovia Združenia slovenských spotrebiteľov (ZSS), ktorí na pondelkovom brífingu zhodnotili stav spotrebiteľského prostredia na Slovensku pri príležitosti Svetového dňa spotrebiteľských práv. Podľa nich sa úroveň vzdelávania a informovania spotrebiteľov zo strany orgánov trhového dozoru, aj úroveň predajcov a poskytovateľov služieb, zvyšujú len veľmi pomaly.
Zástupcovia združenia upozornili na fakt, že aj napriek zlepšeniu situácie v podomovom predaji a najmä pri prezentačných akciách pre dôchodcov, je oblasť nebankových pôžičiek stále výrazným problémom na Slovensku a práve tri milióny exekúcií majú podľa nich pôvod práve tu. „Okrem dlhodobých klasických spotrebiteľských problémov v oblasti nákupu obuvi, textilu, elektroniky, ale aj telekomunikačných služieb, sa v poslednom období vyhrotili problémy v oblasti energií, predovšetkým v poplatkoch za dodávku elektriny,“ uviedli zástupcovia združenia.
Predstavitelia združenia zároveň poukázali aj na dvojakú kvalitu potravín predávaných v členských krajinách Európskej únie (EÚ). Podľa nich sa tejto problematike venuje partnerská organizácia Asociácia spotrebiteľov Slovenska, ktorá tému zloženia výrobkov predávaných v EÚ nastolila ešte v roku 2011. „Ako vtedy, tak aj dnes, je situácia zo strany výrobcov, resp. dodávateľov potravín aj orgánov EÚ zľahčovaná a spotrebitelia z krajín strednej a východnej Európy musia mať oprávnený pocit, že zostávajú občanmi EÚ a spotrebiteľmi druhej kategórie,“ uviedli zástupcovia ZSS. Podľa nich je preto možné konštatovať, že v tomto roku je spotrebiteľská kultúra nedostatočná a výsledkom sú často oprávnene nespokojní a znechutení spotrebitelia.
Združenie slovenských spotrebiteľov bolo založené vo februári 1990 ako prvá spotrebiteľská organizácia. Od roku 1991 bolo združenie korešpondujúcim a od roku 1994 je riadnym členom organizácie Spotrebitelia medzinárodne (CI).