Vyšlo aj v EKO
BRATISLAVA 21. decembra (SITA) - Európska komisia (EK) podporí dva projekty na rozvoj elektromobility na Slovensku ako alternatívnej ekologickej dopravy v rámci programu transeurópskej dopravnej siete TEN-T. Do projektu na vybudovanie cezhraničnej infraštruktúry rýchleho nabíjania elektrických vozidiel v strednej Európe s rozpočtom vyše 7 mil. eur sa okrem SR zapojili Nemecko, Rakúsko, Slovinsko a Chorvátsko.
Účastníkom uvedeného projektu s podielom 1 mil. eur je aj slovenská spoločnosť GreenWay Operator, a. s. (GreenWay), ktorá poskytuje služby pre majiteľov elektrických áut. Zároveň bude sama realizovať projekt na komerčné využitie medzimestskej logistickej infraštruktúry nákladnej dopravy na elektrických vozidlách, vrátane porovnávacej štúdie o technológii na výmenu a rýchlonabíjanie batérií v hodnote 1,7 mil. eur. Európske peniaze majú pokryť polovicu nákladov oboch projektov.
"Výsledkom týchto projektov bude rozvoj infraštruktúry rýchlonabíjania a výmeny batérií na Slovensku a napojenie Slovenska na stredoeurópsku sieť elektromobility," tvrdí vedúci Zastúpenia EK v SR Dušan Chrenek. Podpora elektromobility patrí medzi priority Európskej únie. "Tri hlavné prekážky sú - vysoké obstarávacie náklady na elektrovozidlá, nízka úroveň akceptácie zo strany spotrebiteľov a nedostatok dobíjacích staníc. Ide o začarovaný kruh. Keď sa nezvýši atraktívnosť ani v jednej oblasti, tie ďalšie sa nerozvíjajú," upozornil Chrenek.
EÚ podľa neho preto podporuje rozvoj elektromobility. Môžu to byť aj priame stimuly na nákup vozidiel, daňové zvýhodnenia, podpora výroby elektromobilov, ale aj výskumu a inovácií. "Indikatívny cieľ do roku 2020 je, že Slovensko by malo mať štyritisíc dobíjacích staníc," uviedol Chrenek. Napríklad, Nemecko by o šesť rokov malo mať 150 tisíc dobíjacích staníc a 1 milión elektromobilov. Vo Francúzsku by dovtedy mali byť dva milióny elektrických áut a do verejnej nabíjacej siete v 25 mestských oblastiach chcú investovať 450 mil. eur.
Projekt, ktorý získala spoločnosť GreenWay od Európskej komisie samostatne, bude trvať do konca roku 2015. "Hlavným cieľom je výstavba dvoch staníc na výmenu batérií a rýchlonabíjanie elektrických áut v Banskej Bystrici a Trenčíne," informoval agentúru SITA Michal Považan z GreenWay. Zároveň budú stanice a elektroautá testovať na ľahkú nákladnú dopravu. Elektrické autá sú zväčša určené pre mestá a osobnú dopravu, ale GreenWay zvolil iný prístup. "Snažíme sa to uviesť ako produkt pre podnikateľov, ktorí potrebujú ľahké dodávky a na dlhšie vzdialenosti do 100 až 200 kilometrov. Na Slovensku je to ideálne, lebo vzdialenosti medzi mestami nie sú natoľko veľké," uviedol Považan. Rýchlonabíjanie elektroáut trvá dvadsať minút a výmena batérií sedem minút.
"Nič také inde v strednej Európe neexistuje a Slovensko bude malým laboratóriom pre malé nákladné elektromobily. Bude možno potrebné prispôsobovať tento projekt a nájsť najvhodnejšie riešenie, aby elektroautá nefungovali iba v mestách, na nákupy, ale aj v medzimestskej nákladnej doprave," priblížil Považan. Ide o energeticky málonáročné autá, pričom náklady na prevádzku tvoria asi tretinu oproti autám so spaľovacím motorom. GreenWay má na Slovensku pätnásť rýchlonabíjacích staníc od Bratislavy po Košice a elektrických vozidiel je asi sto.
V rámci stredoeurópskeho projektu, ktorý beží od marca, GreenWay ešte dobuduje ďalšie rýchlonabíjacie stanice. "Budeme sa snažiť získať dáta z týchto staníc a vypracovať štúdie, ktoré by pomohli ďalšiemu rozvoju elektromobility nie iba na Slovensku, ale v celej strednej Európe. Tento projekt je zameraný na prepojenie Mníchova, Viedne, Bratislavy a Záhrebu," dodal Považan. Mal by vzniknúť kompaktný systém, ktorý umožní elektroautám pohybovať sa slobodne po strednej Európe.
qq;be