vyšlo aj v EKO
BRATISLAVA 17. júla (SITA) - Európska komisia (EK) a vnútroštátne orgány na ochranu spotrebiteľa v EÚ v utorok zverejnili závery týkajúce sa zvolávania 8,5 milióna automobilov, ku ktorému pristúpila v Európskej únii skupina Volkswagen po škandále „Dieselgate“. Komisia a orgány na ochranu spotrebiteľa EÚ vítajú úsilie skupiny Volkswagen vybudovať dôveru vďaka zvolávaniu vozidiel a výraznému zlepšeniu informácií poskytovaných spotrebiteľom, no zároveň vyjadrujú poľutovanie nad tým, že spoločnosť nemohla poskytnúť úplnú a jednoznačnú záruku v prípade problémov po oprave. Informovalo o tom v utorok tlačové oddelenie Zastúpenia Európskej komisie v SR.
Miera opráv vozidiel v súčasnosti dosahuje podľa Európskej komisie 80 % a skupina Volkswagen (VW) sa zaviazala k pokračovaniu bezplatnej aktualizácie a súvisiacej faktickej záruky pri riešení problémov, ktoré nastanú po aktualizácii, až do konca roka 2020. „Snažili sme sa, aby bol VW aktívnejší voči spotrebiteľom v EÚ, ktorých sa škandál Dieselgate dotkol. Spoločnosť VW splnila sľúbený akčný plán, to však bolo všetko. Opäť sa ukazuje, že musíme zabezpečiť prísnejšie pravidlá pre individuálne uplatňovanie nárokov v EÚ vrátane kolektívnych žalôb,“ povedala eurokomisárka pre spravodlivosť, spotrebiteľov a rodovú rovnosť Věra Jourová.
Európska komisia a orgány na ochranu spotrebiteľa sa vo svojich záveroch zhodujú v tom, že opatrenia prijaté spoločnosťou Volkswagen doteraz viedli k pozitívnemu vývoju, pokiaľ ide o opatrenie na budovanie dôvery a dostupné online informácie s podrobnými otázkami a odpoveďami a videoklipmi o dôvodoch aktualizácie a spôsobe ako ju získať. Na druhej strane spoločnosť Volkswagen neposkytla úplnú a jednoznačnú záruku, že aktualizácia nemá vplyv na výkonnosť automobilov a odmietla zjednodušiť podmienky prístupu k opatreniu na budovanie dôvery.
Skupina VW sa podľa EK zaviazala odpovedať na všetky sťažnosti, ktoré môžu mať spotrebitelia po oprave. Ak majú dotknutí spotrebitelia problémy s aktualizáciou, majú sa obrátiť na svojich miestnych predajcov. V prípade, že im nebude poskytnutá pomoc, mali by podať formálnu sťažnosť na národné kontaktné miesta spoločnosti Volkswagen pre zvolávanie a informovať o tom svoju vnútroštátnu spotrebiteľskú organizáciu. Ukončenie tohto koordinovaného opatrenia na úrovni EÚ nevylučuje podľa Európskej komisie ďalšie opatrenia na presadzovania práva na vnútroštátnej úrovni v závislosti od miestnych podmienok.