vyšlo aj v EKO
BRATISLAVA 17. mája (SITA) - Podpredseda Európskej komisie (EK) zodpovedný za energetickú úniu Maroš Šefčovič vo štvrtok predstavil tretí a posledný súbor opatrení zameraných na modernizáciu európskeho dopravného systému. Tento nadväzuje na predchádzajúce balíky Európa v pohybe z mája a novembra 2017. Ako informovalo Zastúpenie EK na Slovensku, cieľom je ponúknuť všetkým európskym občanom bezpečnejšiu premávku, ekologickejšie vozidlá a vyspelejšie technologické riešenia, a zároveň podporiť konkurencieschopnosť priemyslu EÚ. Zámerom navrhovanej stratégie je, aby sa Európa stala svetovým lídrom v plne automatizovaných a prepojených systémoch mobility.
"Mobilita prekračuje nové technologické hranice. Vďaka poslednému súboru návrhov v rámci energetickej únie pomáhame nášmu priemyslu udržať si vedúce postavenie. Vytváraním kľúčových technologických riešení, vrátane udržateľných batérií, ako aj zavádzaním kľúčovej infraštruktúry sa priblížime k nulovej úrovni v troch oblastiach: pri emisiách, preťažení a nehodách," povedal Šefčovič.
Komisia chce súčasnými iniciatívami zabezpečiť hladký prechod na bezpečný, čistý, prepojený a automatizovaný systém mobility. Nové modely vozidiel by mali byť vybavené devätnástimi zdokonalenými bezpečnostnými prvkami, ako je napríklad zdokonalená záchranná brzda, asistenčný systém udržiavania vozidla v jazdnom pruhu alebo systémy detekcie chodcov a cyklistov pre nákladné vozidlá. Okrem toho komisia pomáha členským štátom systematicky identifikovať nebezpečné úseky ciest a lepšie zacieliť investície. Tieto dve opatrenia by mohli v rokoch 2020 až 2030 zachrániť 10 500 životov a zabrániť približne 60 tisíc zraneniam. Počet obetí nehôd na cestách v EÚ klesol od roku 2001 na menej ako polovicu, vlani aj tak prišlo o život 25 300 ľudí a ďalších 135 tisíc sa vážne zranilo.
"Na dokončenie svojho programu nízkoemisnej mobility komisia predkladá vôbec prvé emisné normy CO2 pre ťažké úžitkové vozidlá. V roku 2025 budú musieť byť priemerné emisie CO2 z nových nákladných vozidiel o 15 % nižšie ako v roku 2019," priblížila Natália Podkonická zo Zastúpenia EK. Dopravné spoločnosti budú môcť výrazne ušetriť na nižšej spotrebe pohonných hmôt zhruba 25 tis. eur za päť rokov.
Komisia sa usiluje o ďalšie zníženie emisií CO2 aj tým, že zjednodušuje podmienky pre vývoj aerodynamickejších nákladných vozidiel a zlepšuje označovanie pneumatík. "Okrem toho predkladá všestranný akčný plán pre batérie, ktorý umožní v Európe vytvoriť konkurencieschopný a udržateľný ekosystém batérií," uviedla Podkonická. Plná digitalizácia výmeny informácií v nákladnej doprave má obmedziť byrokraciu a vytvoriť digitálne informačné toky pre logistické operácie.