Vyšlo aj v EKO
BRATISLAVA 23. júla (SITA) - V Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra (OPII) na roky 2014 až 2020 bolo k polovici júla zazmluvnených 88 projektov v objeme 2 mld. eur. Predstavuje to 41,79 % z celkovej alokácie tohto programu 4,614 mld. eur vrátane zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu. Ako v pondelok informovalo Ministerstvo dopravy a výstavby SR, ktoré je riadiacim orgánom pre OPII, prioritná os zameraná na výstavbu diaľnic je zazmluvnená na vyše 78 % a ďalšie projekty sú v procese zazmluvňovania.
Aktuálne je z OPII vyčerpaných spolu 885 mil. eur, čo je 18,51 % z alokácie programu a zároveň 45 % z celkového čerpania európskych fondov na Slovensku bez Programu rozvoja vidieka. Zo zdrojov EÚ je v rámci programu využitých 748,41 mil. eur, teda 18,95 % alokácie. OPII podľa ministerstva dopravy patrí v SR medzi najúspešnejšie programy podľa zazmluvnenia aj čerpania eurofondov, pričom dynamika využívania finančných prostriedkov je vyššia ako priemer operačných programov v rámci EÚ.
Polovica z aktuálne zazmluvnených 2 mld. eur je určená na výstavbu diaľnic. OPII má najvyššiu alokáciu z dvanástich domácich programov vrátane Programu rozvoja vidieka. "Veľmi rád konštatujem, že Operačný program Integrovaná infraštruktúra patrí medzi úspešné operačné programy na Slovensku, ako aj v Európe," povedal minister dopravy a výstavby Arpád Érsek (Most - Híd). "Sme schopní efektívne využiť súčasné prostriedky a pripravení prijať aj ďalšie zdroje, a to predovšetkým na výstavbu rýchlostných ciest a ciest I. triedy," uviedol minister.
Európska komisia doteraz schválila štyri veľké slovenské projekty nad 75 mil. eur. Ministerstvo dopravy v júli predložilo na schválenie ďalšie tri veľké projekty - na rozostavané úseky diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala a D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec (kombinované financovanie z OPII a Nástroja na prepájanie Európy), ako aj na nákup 25 regionálnych elektrických vlakov. OPII ako jeden zo štyroch programov už v predstihu splnil záväzok čerpania určený Európskou komisiou do konca tohto roka (okrem neho ešte programy Ľudské zdroje, Technická pomoc a INTERACT III). Na základe pravidla n+3 môžu byť zdroje EÚ v súčasnom programovom období 2014 až 2020 využité do konca roku 2023.
Do konca roka 2019 má pribudnúť ďalších 46 moderných regionálnych elektrických a dieselových vlakov. "V príprave sú desiatky ďalších projektov, ktoré sa zameriavajú na zlepšenie úrovne verejnej dopravy v našich najväčších aglomeráciách," priblížila hovorkyňa ministerstva dopravy Karolína Ducká.
OPII mal k 30. júnu zazmluvnených zo zdrojov EÚ 1,191 mld. eur (30,17 % alokácie 3,949 mld. eur), pričom podľa objemu bol tretí a podľa podielu desiaty spomedzi dvanástich programov. Koncom minulého mesiaca dosiahlo čerpanie peňazí EÚ v programe 738,93 mil. eur (18,71 %), čo znamenalo prvé, resp. štvrté miesto. Zdroje štátneho rozpočtu v programe boli zakontrahované vo výške 201,36 mil. eur (30,29 % z alokácie 664,85 mil. eur) a čerpanie predstavovalo 124,49 mil. eur (18,72 %).