vyšlo aj v EKO
BRATISLAVA 29. februára (SITA) - Systém verejného obstarávania na Slovensku stále vykazuje celý rad nedostatkov. Ako vyplýva zo správy Európskej komisie o krajine v časti o verejnom obstarávaní, vysoký podiel zákaziek zadávaných prostredníctvom rokovacieho konania bez zverejnenia výzvy na predkladanie ponúk obmedzuje súťaž.
"Pri obstarávaniach chýba jasná zodpovednosť a strategická medziinštitucionálna koordinácia. Postupy obstarávania sa navyše javia ako nedostatočne profesionalizované. Odrazom tohto problému sú zdĺhavé postupy verejného obstarávania: verejní obstarávatelia potrebovali po predložení súťažných ponúk v priemere 137 dní na zadanie zákazky, zatiaľ čo priemer EÚ je 81 dní," upozornila komisia. Hlavným kritériom výberu podľa nej v prípade 88 % zákaziek zadaných v roku 2015 bola najnižšia cena.
Snahy riešiť nedostatočnú strategickú koordináciu brzdí roztrieštená tvorba politík. "Pri obstarávaniach chýba jasná zodpovednosť a medziinštitucionálna koordinácia. Keď sa posudzuje výkonnosť v kľúčových aspektoch verejného obstarávania podľa ukazovateľov z prehľadu výsledkov jednotného trhu, Slovensko dosahovalo v roku 2014 nízke hodnotenie v prípade piatich zo šiestich ukazovateľov," uvádza ďalej správa. V prípade šiesteho ukazovateľa, ktorý sa týka kvality oznámení o verejných obstarávaniach, sú výsledky SR výrazne pod prahovými hodnotami. Aj keď tieto ukazovatele podľa komisie poskytujú len zjednodušený obraz, zachytávajú kľúčové aspekty vnútroštátnych rámcov verejného obstarávania.
Komisia upozorňuje, že obmedzenú súťaž pri verejných obstarávaniach spôsobujú konflikty záujmov, súťažné špecifikácie šité na mieru a vysoká úroveň podnikmi vnímanej korupcie. Vlani bolo 15 % verejných zákaziek zadaných cez rokovacie konanie bez výzvy na predkladanie ponúk. "V dôsledku toho sa Slovensko umiestňuje medzi krajinami EÚ s najvyššou mierou využívania tohto mimoriadneho postupu. Počet zákaziek zadaných v obstarávaniach s jediným uchádzačom naopak klesol zo 41 % všetkých zákaziek v roku 2013 na 32 % v roku 2015, hoci sa stále pohybuje výrazne nad priemerom EÚ - 23 %," vyplýva zo správy.
Spoločné verejné obstarávanie na ústrednej, miestnej alebo odvetvovej úrovni môže zlepšiť koordináciu a viesť k úsporám. Doteraz bolo v SR realizovaných spoločne pre viac ako jedného obstarávateľa len 5 % verejných obstarávaní. Novým zákonom o verejnom obstarávaní, ktorý prijal parlament vlani v novembri a účinnosť nadobudne 18. apríla, by sa mal posilniť celostný prístup k obstarávaniu. Väčší dôraz by mal byť na prípravu obstarávaní, používanie kvalitatívnych kritérií a na celkové súvisiace náklady, okrem obstarávacej ceny aj na údržbu a prevádzku.
Problémy vo verejnom obstarávaní najviac postihujú zdravotníctvo a informačno-komunikačné technológie (IKT). "Napriek vysokému počtu na mieru šitých predražených obstarávaní, ku ktorým došlo v zdravotníctve v roku 2015, bolo prijatých len málo systémových opatrení, ktoré by riešili nedostatky zistené už v predchádzajúcej správe o krajine. Obstarávania v oblasti IKT sa javia ako neefektívne vzhľadom na časté využívanie netransparentných postupov týkajúcich sa zadávania zákaziek a dodatkov k zmluvám," zdôraznila komisia. To vedie k predraženým uzavretým systémom, ktoré majú obmedzené funkcie a sú slabo integrované. Komisia sa nazdáva, že jej usmernenia pre obstarávanie v IKT nie sú dostatočne implementované.
dn;be