EUROFONDY: Operačný program Doprava využil z peňazí EÚ 88 percent

16. 10. 2015 | Kategória: Nezaradené

vyšlo aj v EKO

BRATISLAVA 16. októbra (SITA) - Operačný program Doprava 2007 - 2013 (OPD) vyčerpal z peňazí Európskej únie k 15. októbru 2,784 mld. eur, čo je 88,1 % zo záväzku 3,16 mld. eur. V čerpaní eurofondov sa podľa ministerstva dopravy dostal priebežne na prvé miesto v rámci všetkých operačných programov. "Dynamika čerpania financií z OPD sa každým mesiacom zvyšuje. Po lete máme veľmi úspešnú bilanciu. Od júna do začiatku októbra dosiahol OPD čistý nárast čerpania zdrojov EÚ 709,06 mil. eur, čo radí náš operačný program medzi najúspešnejšie v končiacom finančnom rámci," informoval agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. "Za obdobie troch letných mesiacov sme vyčerpali v priemere 200 mil. eur," dodal.
Využívanie európskych peňazí v OPD predstavovalo koncom septembra 2,625 mld. eur, čiže 83,07 %. Za dva týždne do polovice októbra sa tak zvýšilo o 159 mil. eur a miera o 5 percentuálnych bodov. Spolufinancovanie projektov z rozpočtu ministerstva dopravy dosiahlo v závere uplynulého mesiaca 526,21 mil. eur, teda 84,5 % zo záväzku 622,73 mil. eur. Čerpanie prostriedkov EÚ v tomto programe ku koncu septembra oproti záveru augusta vzrástlo o 135,9 mil. eur a podiel o 4,3 percentuálneho bodu. Spoluúčasť štátu sa zvýšila o 23,65 mil. eur, resp. o 3,8 percentuálneho bodu. OPD za deväť mesiacov tohto roka vyčerpal z európskych zdrojov 673,62 mil. eur a úroveň sa v porovnaní s koncom vlaňajška zvýšila o 21,31 percentuálneho bodu. Spolufinancovanie dosiahlo 116,93 mil. eur a úroveň vzrástla o 18,78 percentuálneho bodu.
"Pri diaľniciach sa čerpanie najviac prejavilo v projektoch výstavby D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka, D3 Svrčinovec - Skalité (prvá fáza), D3 Žilina, Strážov - Žilina, Brodno, R2 Zvolen, východ - Pstruša a pri projektoch zameraných na stavebno-bezpečnostné opatrenia na cestách I. triedy," priblížil Kóňa. V železničných projektoch sa v septembri najviac peňazí vyčerpalo pri modernizácii prvkov trakčného vedenia, modernizácii traťového úseku Považská Teplá - Dolný Hričov a pri zavedení Európskeho vlakového zabezpečovacieho systému ETCS na trati Žilina - Čadca - štátna hranica SR/ČR. "Vysoké čerpanie sme v septembri mali aj pri projektoch nákupu električiek v Bratislave a pri projekte nákupu vlakov pre integrované dopravné systémy v bratislavskom a košickom regióne," uviedol Kóňa.
Nezrovnalosti a vratky v OPD pri zdrojoch EÚ koncom septembra dosiahli 284,76 mil. eur (10,85 % z objemu čerpania) a pri domácom spolufinancovaní 57,5 mil. eur (10,93 %). Medzimesačne vzrástli pri peniazoch EÚ o 3,1 mil. eur a pri spolufinancovaní o 538 tis. eur. Dôvodom vratiek je najmä ukončenie malých projektov a ich preklasifikovanie na veľké (nad 50 mil. eur) či presun projektov medzi opatreniami OPD.
"Korekcie (nezrovnalosti) boli udelené na viaceré projekty realizované počas celého obdobia OPD 2007 - 2013. Drvivá väčšina súvisí so systémovým zistením Európskej komisie (EK) a týka sa skrátených lehôt vo verejnom obstarávaní na projekty súťažené v rokoch 2007 - 2012," vysvetlil Kóňa. "Išlo o nesúlad slovenskej legislatívy s európskou a bol riešený na úrovni vlády. Korekcie za skrátené lehoty mali takmer všetky operačné programy," dodal. Ministerstvo neočakáva žiadne korekcie v OPD, keďže program je plne odblokovaný, všetky audity EK skončili, platby zo zdrojov EÚ sú plynulé a bez obmedzení.
V OPD zostávalo do konca roka vyčerpať z peňazí EÚ podľa stavu koncom septembra 534,97 mil. eur (16,93 % zo záväzku), ale podľa údajov z 15. októbra už len 376 mil. eur (11,9 %). V rámci spolufinancovania treba použiť podľa stavu koncom septembra ešte 96,52 mil. eur (15,5 %). "Plán máme nastavený tak, že nepredpokladáme prepadnutie financií," uviedol Kóňa.


dn;be