vyšlo aj v EKO
BRATISLAVA 14. novembra (SITA) - Nakupovanie cez internet by malo byť bezpečnejšie. Európsky parlament totiž v utorok schválil nové pravidlá, ktoré budú platiť v celej únii. Ich cieľom je zvýšiť ochranu spotrebiteľov pri internetových nákupoch a rýchlejšie odhaliť nepoctivých predajcov. Nariadenie musia pred vstupom do platnosti ešte formálne odobriť ministri v Rade Európskej únie. Nové pravidlá nadobudnú účinnosť 24 mesiacov po jeho vstupe do platnosti.
"Novelizované nariadenie o spolupráci v oblasti ochrany spotrebiteľa rozšíri právomoci vnútroštátnych orgánov tak, aby mohli ľahšie odhaliť a zastaviť porušovanie právnych predpisov únie na ochranu spotrebiteľov v online prostredí," informoval europarlament s tým, že nariadenie má tiež posilniť možnosti koordinácie činnosti národných orgánov na ochranu spotrebiteľa v rámci Európskej únie.
Podľa nariadenia tak bude súčasťou právomocí vnútroštátnych orgánov okrem iného právo požadovať od registrátorov domén a bánk informácie potrebné na identifikáciu nepoctivých obchodníkov či vykonávať testovacie nákupy tovarov alebo služieb, ktoré môžu byť v prípade potreby aj v utajení, teda pod zmenenou identitou. Budú môcť tiež nariadiť zreteľné zobrazenie varovania pre spotrebiteľov pri prístupe k online rozhraniu, prípadne nariadiť odstránenie digitálneho obsahu či obmedzenie prístupu k nemu, pokiaľ neexistujú žiadne iné účinné prostriedky na zastavenie nezákonných praktík.
Vnútroštátne orgány na ochranu spotrebiteľa budú tiež môcť ukladať sankcie vrátane pokút či opakovaných peňažných sankcií a zatlačiť na obchodníkov v snahe získať od nich záväzok poskytnutia primeranej nápravy spotrebiteľom, ktorí boli ich protiprávnym konaním poškodení, a zároveň informovať spotrebiteľov o možnostiach, ako sa domôcť odškodnenia.
Ako ďalej uvádza Európsky parlament, podľa údajov z roku 2014 porušovalo až 37 % webových stránok zameraných na elektronický predaj tovarov a služieb v oblasti cestovania, zábavy, konfekcie, elektroniky a spotrebiteľských úverov platné právne predpisy Európskej únie v oblasti ochrany spotrebiteľa. Na základe nového nariadenia by sa mali eliminovať aj praktiky ako krátkodobá cezhraničná propagácia lacnejších leteniek, ktoré letecká spoločnosť následne zruší, dlhodobá viazanosť u mobilného operátora ukrytá za ponuku získať telefón za jedno euro, nedoručenie už zaplateného dizajnového nábytku online obchodníkom, ktorý jeho predaj ponúkal a ktorý za ostatné tri roky zmenil štyrikrát svoju adresu, či rozdiely v cenách za prenájom automobilov, ktoré poukazujú na možnú diskrimináciu spotrebiteľov na základe krajiny ich pôvodu.