vyšlo aj v EKO
BRATISLAVA 16. júla (SITA) - Európska komisia a orgány na ochranu spotrebiteľov v Európskej únii v pondelok spoločne požiadali spoločnosť Airbnb, aby zladila svoje zmluvné podmienky s predpismi EÚ v oblasti ochrany spotrebiteľa a poskytovala transparentné informácie o cenách. Spôsob, akým spoločnosť v súčasnosti uvádza informácie o cenách a niektoré jej zmluvné podmienky, sú podľa komisie v rozpore so smernicami o nekalých obchodných praktikách, o nekalých podmienkach v spotrebiteľských zmluvách, ako aj s nariadením o právomoci v občianskych a obchodných veciach.
Globálna internetová platforma Airbnb sprostredkováva tzv. zdieľané ubytovanie v súkromí od roku 2008. To sa nepáči klasickým ubytovacím zariadeniam, keďže neplatí dane a miestne poplatky za ubytovanie. Airbnb má podľa EK do 5. augusta 2018 navrhnúť riešenia a v prípade, že tieto návrhy nebudú uspokojivé, orgány na ochranu spotrebiteľa by mohli pristúpiť k vymáhaniu predpisov.
Eurokomisárka pre spravodlivosť, spotrebiteľov a rodovú rovnosť Věra Jourová uviedla, že čoraz viac spotrebiteľov si objednáva ubytovanie cez internet, vďaka čomu dovolenkári získali mnoho nových príležitostí. "Obľúbenosť však nemôže ospravedlňovať nedodržiavanie predpisov EÚ v oblasti ochrany spotrebiteľa. Zákazníci musia ľahko pochopiť, za čo majú zaplatiť a koľko presne služby stoja," upozornila Jourová. "Musia mať tiež spravodlivé podmienky, napríklad pri zrušení ubytovania zo strany majiteľa. Očakávam, že Airbnb rýchlo zaistí správne riešenia," dodala komisárka.
Spoločnosť by mala zmeniť spôsob informovania o cenách, aby spotrebiteľ videl konečnú cenu vrátane všetkých povinných poplatkov, napríklad za služby a upratovanie. Ak konečnú cenu nebude možné určiť vopred, spotrebiteľ by mal byť jasne informovaný o prípadných dodatočných poplatkoch. Zároveň má jasne uvádzať, či ubytovanie ponúka súkromný alebo profesionálny hostiteľ, lebo podľa toho sa líšia pravidlá ochrany spotrebiteľa. Zosúladené s európskymi predpismi v tejto oblasti by mali byť aj podmienky poskytovania služieb spoločnosťou Airbnb.
Zmluvné podmienky podľa komisie musia byť jasné a zrozumiteľné. "Airbnb nemôže jednostranne a bez odôvodnenia rozhodovať, aké podmienky sa uplatnia v prípade ukončenia zmluvy. Airbnb nemôže jednostranne meniť zmluvné podmienky bez toho, aby o tom spotrebiteľov vopred jasne informovala a dala im možnosť odstúpiť od zmluvy," upozornila komisia. Ukončenie alebo pozastavenie zmluvy zo strany Airbnb by malo byť zdôvodnené, malo by sa riadiť jasnými pravidlami a nemalo by spotrebiteľa zbavovať práva na primeranú náhradu škody alebo práva odvolať sa.
Politika Airbnb týkajúca sa vrátenia peňazí, vyplácania hostiteľa a vymáhania náhrady škody by podľa komisie mala byť jasne definovaná a nemala by spotrebiteľov zbavovať práva využiť dostupné opravné prostriedky. Airbnb by okrem toho mala na svojich stránkach uvádzať aj odkaz na platformu na riešenie sporov online a všetky potrebné informácie o ich riešení, ako sa uvádzajú v príslušnom nariadení.