vyšlo aj v EKO
BRATISLAVA 29. júna (SITA) - Od 1. júla budú mať spotrebitelia v rámci EÚ, ktorí si kúpia balík cestovných služieb, väčšie práva. Uviedlo to v piatok Zastúpenie Európskej komisie na Slovensku. Vďaka novej smernici nebude ochrana platiť len pre tradičné zájazdy, ale bude sa vzťahovať aj na spotrebiteľov, ktorí si zarezervujú iné formy kombinovaných cestovných služieb, napríklad balíky zostavené podľa vlastných potrieb, pri ktorých si vyberú jednotlivé prvky svojej cesty na jednom predajnom mieste na internete alebo v jednej cestovnej kancelárii.
"Na základe novej smernice sa tiež zavedie ochrana „spojených cestovných služieb“, keď si spotrebiteľ kúpi cestovné služby na jednom predajnom mieste, ale prostredníctvom oddelených rezervačných postupov, alebo keď je po rezervácii jednej cestovnej služby na jednej internetovej stránke presmerovaný na rezerváciu inej služby na inej internetovej stránke," objasnilo zastúpenie.
Komisárka pre spravodlivosť, spotrebiteľov a rodovú rovnosť Věra Jourová poznamenala, že dovolenku si v súčasnosti možno ľahko kúpiť cez internet. "No v prípade problémov je dobré mať istotu, že ste plne chránení. Nová smernica o balíkoch cestovných služieb je teraz prispôsobená digitálnemu veku a novým spôsobom rezervácie dovoleniek. Dovolenkári zároveň získajú nové práva a riadnu ochranu pre prípad úpadku cestovnej kancelárie. Vďaka novým pravidlám sa tiež zjednoduší cezhraničné podnikanie v oblasti cestovného ruchu,“ zhrnula.
Podľa EK nové pravidlá spotrebiteľom prinesú okrem iného jasnejšie informácie, firmy totiž musia informovať budúcich dovolenkárov prostredníctvom štandardizovaného informačného formulára o tom, či im ponúkajú balík cestovných služieb alebo spojenú cestovnú službu, ako aj o ich základných právach. Musia poskytnúť jasné informácie o prvkoch a charakteristikách daného balíka, jeho cene a všetkých dodatočných poplatkoch.
Spoločnosti predávajúce balíky cestovných služieb musia mať ochranu pre prípad platobnej neschopnosti. Takáto ochrana pokrýva vrátenie peňazí a návrat domov v prípade úpadku organizátora. Vzťahuje sa aj na spojené cestovné služby. Rovnako pravidlá, ktoré sa týkajú právnej zodpovednosti by mali byť jasnejšie. "V prípade problémov nesie zodpovednosť organizátor balíka cestovných služieb, bez ohľadu na to, kto cestovné služby poskytuje," objasnilo zastúpenie.
Podľa novej smernice môžu cestujúci zrušiť zájazd z akéhokoľvek dôvodu, musia však zaplatiť primeraný poplatok. Ak sa ich cieľová destinácia stane nebezpečnou, napríklad pre vojnu alebo prírodnú katastrofu, alebo ak sa cena balíka služieb zvýši o viac ako 8 % pôvodnej ceny, môžu dovolenku zrušiť bezplatne. Jednou z noviniek je tiež zabezpečenie ubytovania. Týka sa to situácií, ak sa dovolenkári nemôžu vrátiť zo zájazdu v plánovanom čase, napríklad pre prírodnú katastrofu, majú právo na ubytovanie až na tri noci.
Členské štáty mali povinnosť preniesť smernicu do vnútroštátneho práva do 1. januára 2018. Šesťmesačné prechodné obdobie trvá do 1. júla – vtedy sa začnú uplatňovať vnútroštátne predpisy, ktorými sa smernica vykonáva. Európska komisia preskúma, ako bola smernica prenesená do vnútroštátneho práva členských štátov, a ako sa v týchto štátoch uplatňuje.