VÝSKUM: Problémom krajín dunajského regiónu je únik výskumníkov

03. 11. 2016 | Kategória: Nezaradené

BRATISLAVA 3. novembra (SITA) - Únik talentovaných, najmä mladých výskumníkov je spoločným problémom vo väčšine krajín dunajského regiónu. V snahe zabrániť tomuto trendu je potrebné podporovať investície do ľudského potenciálu a vytvoriť primerané podmienky, ktoré umožnia výskumníkom rozvinúť dlhodobú vedeckú kariéru a zabezpečia im optimálnu rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom. Na tlačovom brífingu po ukončení spoločného rokovania ministrov a ich zástupcov zodpovedných za výskum a inovácie v rámci 5. výročného fóra Stratégie EÚ pre dunajský región to povedal minister školstva Peter Plavčan. Informoval o tom tlačový odbor Úradu vlády SR.
Ministri a zástupcovia štátov, ktoré spája Dunaj, dnes zároveň prijali spoločné vyhlásenie, v ktorom sa politicky zaväzujú posilniť synchronizáciu úsilia členských štátov pri vytvorení spoločnej platformy. Slúžiť má na podporu spoločných výskumných a inovačných aktivít v dunajskom regióne, na podporu investícií do ľudského kapitálu, podporu transferu technológií či podporu zlepšenia riadenia Dunajskej stratégie.
Na spolupráci v rámci Dunajskej stratégie sa zúčastňuje 14 krajín. Je medzi nimi deväť členských štátov EÚ, a to Slovensko, Česká republika, Rakúsko, Maďarsko, Slovinsko, Bulharsko, Rumunsko, Nemecko, Chorvátsko. A tiež päť nečlenských štátov, a to Srbsko, Moldavsko, Ukrajina, Bosna a Hercegovina a Čierna Hora. Jedným z príkladov úspešnej spolupráce krajín dunajského regiónu je napríklad projekt Danube - INCO.NET. Na tomto projekte spolupracuje 70 univerzít a stovky výskumných inštitúcií z dunajského regiónu a hlavným cieľom je spájať výskumníkov z celého regiónu a poskytovať im informácie o možnostiach financovania. Ďalším príkladom je projekt DREAM, ktorý sa venuje problematike hydrodynamiky a ekológie rieky Dunaj, ako aj zlepšovaniu podmienok pre riečnu dopravu. Ministerstvo školstva sa stalo koordinátorom medzinárodného projektu INT-VET, ktorý je zameraný na prenos skúseností zo zavádzania prvkov duálneho odborného vzdelávania a prípravy v Rakúsku a Nemecku do reformy vzdelávacieho systému na Slovensku.


mt;to